Vanuit gelijkwaardigheid bereik je het meeste
Na 35 onderwijsjaren is intern begeleider Arda Batenburg nog even gepassioneerd als toen ze haar loopbaan begon. De culturele mengelmoes van Rotterdam West zorgt dagelijks voor uitdagingen en bijzondere ontmoetingen. Gouden momenten zijn als oud-leerlingen haar vertellen hoe hun schooltijd de springplank was naar waar ze nu staan.
‘Ik ga ervan uit dat in welke situatie ouders ook zitten, ze altijd het beste willen voor hun kind, binnen de mogelijkheden die zij hebben. In de gesprekken zet ik in op de relatie, daar zit de verbinding. Vanuit
gelijkwaardigheid bereik je het meeste. Ik laat en vraag ouders mee te denken. Want wij hebben elkaar nodig bij de ontwikkeling van het kind.’
‘Lang werken op deze plek heeft als voordeel dat ik iedereen goed ken. Nu komt de nieuwe generatie ouders binnen. Dit zijn vaak de kinderen die ik ooit les heb gegeven. Dankzij de band uit ons verleden, laten we het formele snel los. Het helpt dat ik weet waar ze vandaan komen en waar ze nu staan.’
Er zijn meerdere routes om je ambitie te behalen
‘Er zijn meerdere routes om je ambitie te behalen. Ik zeg nooit tegen een kind: “Sorry, je hebt kader, dus arts worden ligt buiten je bereik.” Liever leg ik de route uit, en dat de weg van de één soms langer is dan die van de ander.’
‘‘Met Team Toekomst werk ik samen in de wijk. Dit naschoolse programma wordt op maat gemaakt en vult onze school goed aan op sport en cultuur. De gedachte is dat als je hierop inzet, de schoolprestaties ook omhoog gaan.’
‘De kracht van dit initiatief is dat we kijken naar wat kan in de wijk, zodat kinderen niet ver hoeven te reizen. Zo zijn we een wijkcultuurschool geworden en verzorgen we muziek-, dans- en kunstlessen. Ieder kind kan op onze school echt zijn talent ontdekken.’
‘Toen ik hier kwam werken, ging mijn hart open. En als dat gebeurt wil je niets anders meer. Ik herken dit bij mijn collega’s, het maakt ons tot een stabiel team. Toekomstige leerkrachten raad ik aan:
“blijf doorzetten en geef niet op. Het is het allemaal waard”.’
Alles is mogelijk als de verbinding van de driehoek kinderen-school-ouders sterk is. Daar is vertrouwen en openheid voor nodig. De drukbezette ouderkamer op school is een levend bewijs hiervan. Uiteindelijk doen we het allemaal voor de kinderen. De succesverhalen van haar oud-leerlingen zijn de kers op de taart en zorgen voor het onverminderde enthousiasme van Arda.