Midden in het hart van de school werken
Noraylis Rosalina las een boek toen ze werd gescout door de toenmalige directrice van haar dochters school. Wat begon met een telefoontje aannemen, groeide al snel uit tot meedraaien met de conciërge. Toen hij in 2021 met pensioen ging, nam zij het stokje over. Nu is ze pedagogisch conciërge én ouderconsulent.
‘Ik ben een vroege vogel. Heerlijk vind ik het om in alle rust te zorgen dat er opgeruimd is, de voorraad bijgevuld is en de deuren open zijn als de kinderen binnenkomen. Mijn baan is heel veelzijdig en geen dag hetzelfde. Ik plan de inschrijvingen en de rondleidingen in voor de directie, houd de administratie bij en maak de rapporten in orde. Als conciërge ken ik iedereen en iedereen kent mij.’
‘Voor veel ouders ben ik de verbindingsschakel met school. Als ouderconsulent ondersteun ik ze met advies en informatie bij al hun vragen. De pedagogische kant in mijn werk komt aan bod bij conflicten in de klas. Leraren hebben niet altijd tijd om dit direct aan te pakken. Ik heb wel die tijd. Dan bespreek ik met de kinderen het probleem aan de speciale tafel in de gang, de woktafel, en zoeken we een oplossing waar iedereen blij mee is.’
‘Als ik enthousiaste kinderen zie of hoor, dan ben ik nieuwsgierig waardoor dit komt en loop ik graag even binnen. Het is quality time wanneer we als team spontaan een lekkere hap aan de overkant halen en bijpraten over zowel werk als privé.’
‘Wij zijn een Excelsior school, dat is voor mij heel speciaal. De voetbalclub zet zich in voor educatie, sportparticipatie en gezondheid. Hun naschoolse programma Playing for Success is voor kinderen die een steuntje in de rug goed kunnen gebruiken. Gedurende 13 weken doorlopen ze allerlei activiteiten, die op speelse wijze bijdragen aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling.’
Iedereen kan voor alles bij me terecht
Noraylis is de spil in het web, de verbinder. Zij is het uithangbord van de school. Zij koppelt iedereen aan elkaar en zorgt dat iedereen zich thuis voelt. Zulke mensen zijn onmisbaar voor elke school.