Ga naar hoofdinhoud

Met een lach binnenkomen, met een lach weggaan

Zij-instromer Miranda den Ouden had de overstap van de zorg naar het onderwijs vele jaren eerder willen maken. Als ze voor de klas staat heeft ze niet het idee dat ze aan het werk is. Het houdt haar zelfs jong: de kinderen zijn haar spiegel. Al vanaf een jonge leeftijd maakt zij kinderen eigenaar van hun eigen leerproces. En met een flinke dosis positiviteit komt iedereen spelenderwijs tot bloei in haar klassen.

 

‘Diep in mijn hart wilde ik altijd al voor de klas staan. Mijn basisschoolmeester was met zijn positieve houding een mooi voorbeeld. Met muziek maakte hij veel los bij mij. Ieder dag hoop ik zo ook een verschil te maken voor een kind. Ik wil dat ze met een lach binnenkomen en met een lach weggaan.’

‘Zelf ben ik groot fan van de methode Teach like a Champion. Hierbij kijk je heel goed naar het kind en benoem je gedetailleerd wat ze goed doen. Vaak zie je dat de andere kinderen direct reageren en denken van “oh ja, zo wil de juf het”. Natuurlijk geldt dat niet voor alle kinderen.’

‘In mijn lokaal maak ik ruimte om spelend en bewegend te leren. Bewegen is belangrijk voor de hersenen zegt ook professor Erik Scherder. Kinderen bewegen graag en onthouden de lesstof daardoor beter. Er is geen vaste methode voor bewegend leren. Meester Sander op YouTube volg ik graag, hij koppelt bewegen aan iets leerzaams. Ook dansen in de klas zorgt voor momenten van enorme ontspanning en saamhorigheid. Het bewegen maakt letterlijk én figuurlijk veel los.’

‘Bij de kleuters heb ik geleerd dat leermomenten niet altijd zitten in het moment dat je voor de klas staat, maar juist ook als je met de kinderen speelt. Het was voor mij een eyeopener om deze momenten te zien en te benutten. Ze leren nog beter als je op een situatie inspringt. Dan stellen ze oneindig veel vragen.’

De eerste aanzet van het leren begint met contact maken

Miranda zorgt voor meerkracht door verbinding in haar klas. Ze heeft ontdekt dat jonge kinderen al eigenaar kunnen zijn van hun eigen leerproces, door ze veel te laten onderzoeken. Kleuters kunnen heel goed vertellen wanneer een les goed of minder goed gaat. Haar tip is: neem hun beleving mee en betrek het bij het onderwijs.

Back To Top