Met veelzijdig talent werken in het onderwijs
Hokjes zijn niet van toepassing op Mark Terwiel. Naast adjunct-directeur is hij Wetenschap & Technologie- docent, anti-pestcoördinator, ICT’er en staat bekend als de handyman van school. Inmiddels leert hij iedereen waar het gereedschap te vinden is. Mark houdt van persoonlijk contact en staat iedere dag bij de deur om de kinderen persoonlijk te begroeten.
‘Ik werk inmiddels 25 jaar met veel plezier in het onderwijs. ICT is van huis uit echt mijn ding. Als adjunct-
directeur probeer ik de vaak stugge beleidsdocumenten te vertalen naar een prikkelende praktijk. Daarbij is het mijn doel om kinderen te raken met mooie lessen.’
‘Als ik kijk naar de toekomst dan wordt het lesconcept van 1-leraar-voor-1-klas passé, ook in het licht van het lerarentekort. Slimmer organiseren en ruimte geven aan leerkrachten zijn nu hard nodig. Met het goed benutten van vakleerkrachten leg ik de basis. Ik hou van mijn team. We delen de mentaliteit van niet lullen maar poetsen. Initiatieven worden genomen, krijgen de ruimte en worden snel opgepakt.’
‘Ouders betrek ik graag bij school. We hebben bijvoorbeeld een groencommissie, bestaande uit enthousiaste ouders. Zij beplanten de schooltuin en doen het snoeiwerk. Verbinding ontstaat in mijn ogen sneller als de omgeving netjes, rustig en schoon is.’
‘Kind en Onderwijs Rotterdam investeert veel in de schoolgebouwen. De akoestiek is goed en het binnenklimaat prettig. Het is een leerrijke omgeving waar kinderen op een natuurlijke ontdekkingsreis gaan.’
‘Creativiteit heeft een belangrijke plek op onze school: we geven dans- muziek- en kunstlessen. Ook ICT-
onderwijs, 21e-eeuwse vaardigheden, onderzoek en ontwerpen staan wekelijks op het rooster. Dit wordt gegeven door vakdocenten. Daarnaast vind ik maatschappelijke thema’s zoals burgerschap belangrijk. We willen als school een goede visie hierover uitdragen.’
Ik daag kinderen graag uit met de vraag ‘Waar ben je goed in?’
‘Ik denk veel na over hoe we tot een goede uitstroom komen die kinderen de kansen geven die ze verdienen. Ik geloof in onze kinderen. Ik daag ze graag uit met de vraag waar ben je goed in? Probeer het!’
Mark ervaart studiedagen als inspirerend en vindt het een verrijking om met vakspecialisten te werken, zoals NLP-, taal- of rekenexperts. Ondanks zijn veelzijdigheid en ervaring leert hij nog steeds bij van zijn eigen collega’s. Een fijn onderwijsteam dat graag en gemakkelijk informatie uitwisselt is goud waard.