Stel je voor…
dat oudcollega’s zien wat voor impact je nu maakt.
Na 30 jaar in het bedrijfsleven vatte de vonk voor het onderwijs bij 50-plusser Paul Steman zodanig vlam, dat hij het roer helemaal omgooide. Hij meldde zich aan als zij-instromer en staat inmiddels dagelijks voor zijn groep 5. Zijn carrière bracht hem van accountancy naar het onderwijs en voorlopig is hij daar nog niet uitgeleerd. Sterker nog, hij is net weer begonnen.
Ik ben Paul Steman
Rol Leerkracht groep 5,
leerteam ICT en financieel adviseur
Onderwijsdroom
Het centrum van Rotterdam voor alle kinderen dichterbij halen. Hoewel het centrum slechts één blok gescheiden is van onze school, lijkt het voor sommige leerlingen een verre wereld.
Werkdruk verlagen door beter organiseren
‘Ik kom uit een compleet andere wereld, waar ik me veel bezig hield met organiseren, werkprocessen en efficiëntie. Binnen het onderwijs is de werkdruk een thema. Met mijn ervaring en achtergrond uit het bedrijfsleven zie ik hierin kansen. Het is leuk om te zien dat collega’s mijn manier van werken soms overnemen. Mijn ervaring uit het bedrijfsleven voegt nu al iets toe. ’
De kneepjes van het vak
‘De plek waar je het vak van leerkracht echt leert, is voor de klas. Als zij-instromer mag je direct voor de klas staan en krijg je meteen te maken met allerlei praktische vraagstukken. Hoe maak je de planning? Hoe ga je om met leerlingen die extra aandacht nodig hebben? Dat leer je het beste van collega’s die dat al eens hebben meegemaakt.’
Eigen stijl, direct leseffect
‘In het onderwijs zijn de kaders strak geregeld met de cycli die er zijn. Daarbinnen krijg ik alle ruimte om uit te proberen en het op mijn eigen manier te doen. Hierdoor zie ik dagelijks het directe effect van mijn manier van lesgeven. Kijkend naar de groep en de resultaten, ervaar ik groei in mijzelf, in mijn werk en bij de leerlingen. Dat maakt onderwijs zo ontzettend vervullend.’
Lachend leren
‘Het liefst breng ik de serieuze onderwerpen met een vleugje humor. Op die manier krijgen deze onderwerpen meer aandacht en kom je tot de juiste oplossingen. Natuurlijk heb je met een groep van 26 leerlingen wel duidelijke regels nodig, zodat ze tot de beste ontwikkeling komen.’
Afzwaaier
‘Iedere dag sluit ik de dag af met een moment van reflectie: een afzwaaier. Dit is om te kijken of we onze lesdoelen hebben behaald. Ik laat de leerlingen aan zichzelf zien dat ze iets geleerd hebben. Op die momenten realiseren ze zich dat ze iets kunnen dat eerder nog niet lukte. Kijk je ze op dat moment in hun ogen, dan zie je die twinkeling. Dat zijn de mooiste momenten van de dag. Iets wat ik heel graag aan mijn oud-collega’s uit de accountancy wil laten zien!
De plek waar je als leerkracht écht leert, is voor de klas.
Ook onderdeel worden van SARO?