Skip to content

Groeien doe je niet alleen, maar altijd samen

Coach Merel Dap komt voor elk kind op. Ze gaat daarbij niets uit de weg. Believe staat niet voor niets op haar pols getatoeëerd. Als coach wil ze het beste in ieder kind naar boven halen. Elke dag, voor elk kind een nieuwe kans. Kleine dingen hebben vaak al een grote impact op het leven van een kind.

 

‘Mijn ambitie ligt niet in het zetten van een hogere stap of voor de klas staan. Ik wil van waarde zijn door 1 op 1 te coachen of door het geven van trainingen zoals Rots en Water. Dit concept is in de praktijk ontstaan. De effectiviteit is ook wetenschappelijk bewezen. Het geeft kinderen inzicht in sociale situaties en laat de impact zien van hun eigen gedrag .’

Rots staat voor eigen grenzen aangeven, zelfstandig beslissen en een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen op zoek naar oplossingen, en de grenzen van anderen respecteren.’

‘De betrokkenheid van leerlingen is groot door de fysieke oefeningen, het naspelen van reële situaties en de veilige sfeer waarin dit wordt geoefend. Leren gaat echt spelenderwijs.’

‘Op informatiedagen reik ik collega’s andere inzichten aan over hoe het ook op een andere manier kan. Zo geloof ik erg in mediërend leren. Een concept dat uitgaat van het idee dat álle mensen, ongeacht intelligentie, leeftijd of beperking de ruimte hebben om zich (verder) te ontwikkelen.’

‘Er is maar één mits: groeien doe je niet alleen, maar altijd samen met mensen in je omgeving die in je geloven én die al kunnen wat je zelf nog niet kunt.’

‘Het bevat geen pasklare antwoorden of snelle recepten. Wel biedt het 3 instrumenten met handvatten bij het opvoeden, begeleiden en onderwijzen om kinderen te ondersteunen bij hun cognitieve ontwikkeling.’

Dit zijn de 3 instrumenten van mediërend leren:

  • De omgekeerde piramide met cognitieve bouwstenen
  • De cognitieve kaart
  • De mediatieboom

‘Het geeft leerkrachten een fris perspectief op hun eigen aanpak. Centraal staat bij mij het geloof in eigen kunnen en ik denk nooit vanuit het probleem. Rust breng ik met mijn trainingen, waarbij ik altijd alles helder benoem en dat afwissel met humor.’

Volgens collega’s is de meerkracht van Merel haar ambitie met hart voor de zaak. Met haar kennis, inzichten en werkwijze blijft ze aanscherpen, verdiepen, uitbreiden en doorgeven. Zij is helemaal thuis in het onderwijs, waar je levenslang aan het leren bent.

Back To Top