Na weken ploeteren was het eindelijk zo ver: de leerlingen van Quadratum en de schakelklassen van de Talmaschool hebben een prachtig nieuw schoolplein. Dankzij subsidie van de gemeente Rotterdam kunnen de kinderen nu genieten van een duurzame plek met veel groen, uitdagende speelmogelijkheden en een wadi als ‘blauw’ element. Burgemeester Aboutaleb opende het plein feestelijk op vrijdag 22 april, de dag waarop ook de Koningsspelen plaatsvonden. Dubbel feest dus!

Hergebruik

In het ontwerp zijn ideeën van leerlingen verwerkt, zoals een heuveltje en een bruggetje over een wadi die gevoed wordt met regenwater, afgetapt van het aangrenzende buurthuis SOL. De oude betontegels zijn nagenoeg allemaal hergebruikt als randen van de verhoogde plantbedden en als bankjes rond een multifunctionele speel- en buitenlesplek. Robuust en duurzaam. Op boomstammen en keien kunnen de kinderen niet alleen zitten, maar ook balanceren of eroverheen springen. “Binnen een maand gaat de motoriek van de kinderen merkbaar vooruit”, vertelt Max de Corte van de ‘Moestuinman’, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor ontwerp en aanleg.

Behoeftes van alle kinderen

‘Het nieuwe plein is echt zó vet!’, roept een leerling uit groep 7 enthousiast. ‘Er staan hier ook allemaal eetbare planten! Frambozen, rode bessen, een perzikboom. En hier, een boom waarvan de bladeren naar uiensoep smaken! Gek, hè?’ Quadratum-directeur Bert Wierenga: ‘We wilden in de behoeftes van alle kinderen voorzien. Het moest een plek worden waar zij in en met de natuur bezig kunnen zijn, ervan kunnen leren en genieten. Rennen, spelen, maar ook rustig zitten. Dat is gelukt!’.

Veel voordelen

Groenblauwe schoolpleinen zorgen voor minder ruzies tijdens het buitenspelen en bevorderen de concentratie, zeggen wetenschappers. De bewoners van de aangrenzende flat genieten van een fraaier uitzicht. Met het vervangen van de betontegels door een ondergrond van houtsnippers wordt bovendien niet alleen de wateroverlast aangepakt, maar ook het geluid gedempt. Win – win!

Comments are closed.