Student Elske Kleefkens straalt, hoewel ze nog niet heel lang in het onderwijs zit, voelt ze zich al helemaal thuis. De pabo lag niet helemaal in haar straatje, maar dat stopte haar niet. Zij doet nu de PEP, dat is een associate degree-opleiding tot Pedagogisch Educatief Professional. Met haar grote beweegkracht staat ze inmiddels drie dagen in de klas. De kinderen zijn dol op haar. Wat is haar geheim?
‘Mijn grootste kracht is dat ik betrokken ben bij de kinderen en veel om ze geef. Ik probeer in te spelen op hun gevoelens en ervoor te zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Het is belangrijk om ze een fijne plek te bieden, dit is de belangrijkste basis voor hun ontwikkeling. De kinderen geven mij weer veel energie. Die éne knuffel wanneer je zelf een mindere dag hebt, betekent zoveel voor mij.
Ik wil het verschil maken voor de kinderen die achterlopen, ervoor zorgen dat ze toch overgaan. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld veel gelezen met de klas, hier ging veel tijd inzitten. Uiteindelijk heeft dit er voor gezorgd dat de leerlingen sterk vooruit gingen met leren. Dan voel je goed je meerwaarde! In de PEP-opleiding ontwikkel ik mezelf op 3 pedagogische rollen. Ik kan coach worden, pedagogisch educatief begeleider, reflectieve professional of veranderaar. Mijn doel is om een helpende kracht te zijn in het onderwijs.
Mijn ouders inspireren mij erg. De manier waarop zij mij hebben opgevoed heeft veel invloed op hoe ik nu met de kinderen omga. Ook mijn oude leerkrachten zijn voorbeelden voor me. Zo had ik een leerkracht die heel goed kon zingen, elke woensdagmiddag hadden we muziekles. Dat heeft op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.
Ook leer ik van mijn collega’s om duidelijk te zijn. Bijvoorbeeld wanneer een kind naar mij toekomt met het verhaal dat zijn veter loszit. Ik vraag nu eerst wat hij van mij wil. Hierdoor probeer ik hun woordenschat te vergroten en duidelijkheid te creëren.’